Aktiv weekend: Vi skal ro i kajak!

Vi kender alle til den herlige tanke om, at nu er det weekend. Vi har en masse planer og idéer om, hvordan vi får mest ud af weekenden. Mange ser weekenden som der, hvor der skal slappes af. Men det er jo faktisk bevist, at det skaber energi at være aktiv, så kunne det ikke være interessant med en aktiv weekend? Prøv at ro i kajak. Det giver god motion, masser af frisk luft og er en fantastisk måde at bruge tid sammen.

Det anbefales at voksne skal være aktiv mindst 30 minutter om dagen, så hvorfor ikke gøre det til noget sjovt? Der er så mange fordele ved daglig motion. Større fysisk og psykisk velvære, mere energi, bedre immunforsvar og så er det jo sundt! Disse er blot nogle få af de positive bivirkninger der er ved, at være aktiv i hverdag og fritid. Det kan virke kedeligt og som en sur pligt, når man tager løbeskoene på, eller finder fitness tasken frem. Gør motion til en leg, og giv kajakken en chance.

running

Flere og flere får øjnene op for kajakroning da de oplever en sjov, behagelig måde at dyrke motion på. Mens nogle dyrker sporten på eliteplan, er de fleste nok mere interesseret i, at blive rørt, få frisk luft, opleve naturen og have det sjovt. Og så er kajakroning fantastisk idet, at i modsætning til mange andre sportsgrene, kan kajakroning tilpasses til lige præcis dit niveau. Endvidere er det en sport der kan dyrkes alene, eller sammen med hele familien.

Kajakroning er en skånsom sport, så det er en motionsform der er velegnet til folk med diverse fysiske problemer som for eksempel slidgigt eller hofteproblemer. Kajakroning er optimalt for folk i alle aldersgrupper, så hvis du er oppe i årene, er det ingen hindring for, at begynde at sejle i kajak.

Hvis roningen udføres korrekt, hvis det på sigt styrke store dele af din krop, og gøre dig stærkere og mere modstandsdygtig for skader.

Når man roer er det vigtigt, at man har godt fat i, hvordan man roer korrekt. Når man roer i kajak arbejder man fortrinsvis med ryg- og mavemuskler, og ikke som mange tror, med armene.

gallery

Man benytter også benmusklerne ved roning, da man laver små spark når man skal fremad.

Stort set alle de muskler vi bruger ved helt almindelige dagligdags gøremål, bliver styrket ved at ro i kajak. I takt med at man bliver stærkere i de muskler, vil man kunne ro i længere tid. Det er vigtigt at holde kroppen i gang, og da roning styrker alle de store muskelgrupper, er det oplagt at vælge denne form for motion.

Så er du i tvivl om, hvad du skal lave næste gang du keder dig i en weekend, så var det måske en idé, at prøve kajakroning. Bliver du glad for det, er det jo også ganske ideelt at benytte kajakken som udgangspunkt for en campingtur i sommerferien.

Post Author: [email protected]